top of page
  • Johan De Roos

Laat me - Ramses Shaffy



Laat me

Ramses Shaffy

4:44 1978

Herman Pieter de Boer

Dag en nacht




"Laat Me" is een cover van het Franstalige nummer Ma dernière volonté (Vivre) (1977) van Serge Reggiani (Franse tekst van Sylvain Lebel en muziek van Alice Dona) met een Nederlandse tekst van Herman Pieter de Boer. De Boer gaf aan zijn op het lijf van Shaffy geschreven lied een wezenlijk andere inhoud dan de Franse. Waar Reggiani zingt over iemand die op zijn sterfbed ligt, in radeloze angst om te sterven, zingt Shaffy over zichzelf als iemand die midden in het leven staat, vol levensvreugde en zonder doodsangst. De Franse tekst is een schreeuw om te blijven 'leven', als 'laatste wens'. De Nederlandse is een krachtige, hartstochtelijke zielenkreet van de zanger aan de omgeving om hem te 'laten blijven wie ik ben'. Shaffy veranderde in 1993 wel een aantal regels van het laatste couplet. In plaats van: "Ik zal ooit wel een keertje sterven", zingt hij "heus wel". In plaats van "en verder zoek je het maar uit" zingt hij "en zoek jij er maar eentje uit". In plaats van "jouw zwarte schaap, jouw trouwe fan", zingt hij "trouwe geit". De laatste regel "Ik heb het altijd zo gedaan" werd nu "Ik heb het nog nooit zo gedaan.".


Ik ben misschien te laat geboren Of in een land met ander licht Ik voel me altijd wat verloren Al toont de spiegel mijn gezicht


Ik ken de kroegen, kathedralen Van Amsterdam tot aan Maastricht Toch zal ik elke dag verdwalen Dat houdt de zaak in evenwicht


Laat me Laat me Laat me m'n eigen gang maar gaan Laat me Laat me Ik heb 't altijd zo gedaan


Ik zal m'n vrienden niet vergeten Want wie me lief is blijft me lief En waar ze wonen, moest ik weten Maar 'k verloor hun laatste brief

Ik zal ze heus nog wel ontmoeten Misschien vandaag, misschien over 'n jaar Ik zal ze kussen en begroeten 'T Komt vanzelf weer voor elkaar


Laat me Laat me Laat me m'n eigen gang maar gaan Laat me Laat me Ik heb 't altijd zo gedaan


Ik ben gelukkig niet verankerd Soms woon ik hier, soms leef ik daar Ik heb m'n leven niet verkankerd Ik heb geen bezit en geen bezwaar


Ik hou van water en van aarde Ik hou van schamel en van duur D'r is geen stuiver die ik spaarde Ik leef gewoon van uur tot uur


Laat me Laat me Laat me m'n eigen gang maar gaan Laat me Laat me Ik heb 't altijd zo gedaan


Ik zal ook wel eens een keertje sterven Daar kom ik echt niet onderuit Ik laat m'n liedjes dan maar zwerven En verder zoek je 't maar uit


Voorlopig blijf ik nog jou zoenen Jouw zwarte schaap, jouw trouwe fan Ik blijf nog lang en liefst nog langer En laat me blijven wie ik ben


Laat me Laat me Laat me m'n eigen gang maar gaan Laat me Laat me Ik heb 't altijd zo gedaan


Laat me Laat me Laat me Laat me Laat me Laat me Ik heb 't altijd zo gedaan Laat me Laat me Laat me Laat me Laat me Laat me Ik heb 't altijd zo gedaan Laat me



0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
2023-07-27 13_29_47-Window.png

Johan De Roos

Gedreven door het avontuur van de Camino, deel ik met veel plezier m'n belevenissen.

 

Join My Mailing List

Na de Camino neem ik contact op

© 2035 by Going Places. Powered and secured by Wix

bottom of page