• Johan De Roos

Planning Camino 19 : Cebreros - Avila (35,8 km)

Dit is de beschrijving van een uitgestippelde route. De feitelijke door mezelf bewandelde route kan je terugvinden in de blog.

Deze etappe voert ons naar de Autonome Regio Castilla y León, een expert op het gebied van Jacobijnse routes, aangezien ze niet voor niets wordt afgelegd door de Franse Weg, de Vía de La Plata, de Primitieve Weg en dezelfde Levante-route.

Via zijn paden zijn eeuwenlang heiligen, schurken, koningen, soldaten, intellectuelen en kunstenaars naar Santiago de Compostela gekomen. Alle mensen, op zoek naar iets ongrijpbaars, die een spoor van kunst en geschiedenis hebben achtergelaten dat het karakter van dit harde, maar mooie land heeft gevormd.

In deze etappe die begint in Cebreros om ons naar Ávila te brengen, zullen we worden vergezeld door het groen van de dennenbossen en het geel van de velden met zonnebloemen en granen. Het is niet moeilijk en we worden ook beloond met de schoonheid van het landschap en de mogelijkheid om de beroemde "Toros de Guisando" te bezoeken.

1. Cebreros - San Bartolome de Pinares - 13,7 km

Om Cebreros te verlaten zoeken we de oude kerk en nemen de gelijknamige straat. We komen uit op het Burguillo-weggetje en stellen de bewegwijzering van het stadhuis zeer op prijs. We nemen het pad C3 C9 Cº Valencia-Santiago de Compostela. en we ondernemen een klim van 300 meter. Wanneer we de bocht bereiken, verlaten we het pad en vervolgen we het pad gemarkeerd met PR tot we de metalen verdediging van de weg vinden. We steken over en vervolgen het pad gemarkeerd met PR en de gele pijlen. Op dit punt beginnen we ons echte middeleeuwse pelgrims te voelen, aangezien we op dezelfde stenen stappen als zij, op een echt middeleeuws pad in perfecte staat. Dit mooie pad heeft ons 250 meter bespaard. oneffenheden, aankomst in slechts 1,8 km. naar de haven van Arrebatacapas. We steken de weg over, we volgen de C-5, een pad dat ons tussen dennenbossen naar de Fuente de La Lastrilla leidt. Vanaf dit punt gingen we richting de Cañada Oriental naar de Fuente de la Pizarra.

Let op dit punt omdat de markeringen niet duidelijk zichtbaar zijn. Wat we bovenaan zien is een boerderij en een drinkplaats; het pad leidt naar een fontein en een hek; Als dit klaar is, slaan we rechtsaf, gaan links een helling op en dan rechtdoor naar het N. Op dit punt staat een bord en een brug die de afslag aangeeft.

Vanaf dit punt volgen we de weg tot km 109, waar we een kruispunt vinden genaamd "El Empalme". Vanaf hier volgen we de regionale weg naar links, met een grote oneffenheid (4,5 km), maar die ons prachtige uitzichten geeft en ons in hetzelfde stadje San Bartolomé de Pinares brengt.

Deze stad, met een geweldig verleden vanwege het Huis van de Inquisitie, heeft een parochiekerk waar we niet omheen kunnen.

2. San Bartolomé de Pinares - Herradón, El - 3,4 km

De laatste straat in het stedelijke centrum van San Martín is "Calle del Barco". Van daaruit gaan we verder naar boven en we bevinden ons voor een splitsing: we kiezen het pad aan de linkerkant, genaamd "Camino de La Nava". We verlaten het voetbalveld aan onze linkerhand. Na 1,6 km slaan we weer linksaf. Na 100 meter. We vinden een poort, die sluiten we als we eenmaal gepasseerd zijn, dalen af ​​en steken de Roble stroom over. Voor ons ligt de weg naar Santa Cruz de Pinares. We slaan rechtsaf en rijden het stadje El Herradón binnen.

Deze stad in Avila biedt ons een korte rustpauze voordat we het einde van deze etappe tegemoet gaan die ons naar Ávila zal brengen. Voordat je het verlaat, moet je de monumenten bezoeken.

3. Herradon, El-Avila - 18,7 km

We zoeken de straat op die voor de middeleeuwse brug ligt om het stadje te kunnen verlaten. We zoeken het kruispunt en slaan linksaf en de eerste straat rechts, het pad verlaat ons op de AV-503 weg. We slaan rechtsaf en rijden ongeveer 200 meter door; we zullen een brug zien die de stroom van de vallei oversteekt en we gaan naar het hek dat we zien, we heffen het op en we passeren. We positioneren ons naast de stroom en gaan omhoog naar Puerto del Boquerón. Boven vinden we een kleine stenen muur, we springen eroverheen en komen uit op de weg, die we zullen volgen tot we de Caserío de Fresnillo bereiken. We nemen het pad naar links en steken de beek Cañada de Los Baldíos over. Na 2 km. Via een mooie Romeinse brug steken we min of meer de beek Sequillo over. We hebben nog maar 1,2 km te gaan om de hoofdstad van Avila binnen te komen.

Het historische belang van Ávila wordt duidelijk zodra je de muren ziet. Het is de moeite waard om te genieten van de monumentale schoonheid van deze Castiliaanse stad.

Als je denkt dat je de 37,2 kilometer naar Ávila niet kunt lopen, onthoud dan dat je in San Bartolomé de Pinares, 14,9 kilometer verderop, een hostel hebt.

Als u de Avenida de la Constitución volgt, bereikt u het museum Adolfo Suárez y la Transición, slaat u linksaf de straat met dezelfde naam in, totdat u de weg naar El Burguillo oversteekt, vervolgt u de straat ervoor en verlaat u links enkele wijnmakerijen. Fietsers wordt geadviseerd om op de weg te blijven, ondanks de oneffenheden in de beklimming en afdaling van de Arrebatacapaspas.

Voor het brede pad gemarkeerd als C-3, C-9 en Cº Valencia-Santiago de Compostela gaat u ongeveer 300 meter omhoog. Bij de bocht verlaat u het brede pad en gaat u rechtdoor op het korteafstandspad (PR), gemarkeerd met gele en witte kleuren, tot aan de metalen verdediging van de weg: op dit punt is kilometer 39. U steekt de weg over en volg het pad weer met PR-markeringen en gele pijlen. Let vanaf hier op de grond waarop u stapt, want u loopt over een middeleeuws pad, met de kasseien perfect bewaard gebleven, en zo bent u, zonder het te beseffen, aangekomen bij de Puerto de Arrebatacapas (toen de wind blies, blies hij weg van de kapen van de dorpelingen en de pelgrims), een daling van 250 meter bespaard in slechts 1,8 kilometer. Steek op dit punt de weg over en ga een pad in dat de C-5 volgt, korteafstandspad en GR 10-3, een langeafstandspad, richting de bron van La Lastrilla. Van daaruit verder langs de Cañada Oriental, naar de Fuente de la Pizarra, naast de gelijknamige beek, die u oversteekt en rechtdoor gaat zonder de weg op te gaan. Op dit punt gaat het pad weer omhoog, dicht bij het hek en we volgen het ongeveer 2 kilometer, om bij kilometer 27 uit te komen op de weg. Vergeet niet het hek te sluiten bij het verlaten. Je loopt ongeveer 100 meter langs de weg en rechts is weer een poort die je open en weer dicht moet doen. Volg dit pad gemarkeerd met de gele pijlen dat u naar de weg AV-P 307, kilometer 9, zal brengen, die u moet oversteken om een ​​ander omheind gebied te betreden. Er gaat weer een veepoort open die je dan moet sluiten, en zodra je binnenkomt, rechts, er is een pad met stenen en sporen, dat gevolgd moet worden. Eerst gaat het evenwijdig aan de weg die we zijn overgestoken, dan draait het naar links, langs stenen hekken, je moet goed letten op de gele pijlen en de linten die aan sommige struiken hangen. Wanneer u het beseft, loopt u op de Romeinse weg en overweegt u de stad San Bartolomé, die u vanuit het noorden binnenkomt, naast de hermitage van Cristo de la Vera Cruz, na het passeren van een fontein en granietmassa's. Het landschap stelt niet teleur. Wanneer u het beseft, loopt u op de Romeinse weg en overweegt u de stad San Bartolomé, die u vanuit het noorden binnenkomt, naast de hermitage van Cristo de la Vera Cruz, na het passeren van een fontein en granietmassa's. Het landschap stelt niet teleur. Wanneer u het beseft, loopt u op de Romeinse weg en overweegt u de stad San Bartolomé, die u vanuit het noorden binnenkomt, naast de hermitage van Cristo de la Vera Cruz, na het passeren van een fontein en granietmassa's. Het landschap stelt niet teleur.

Van Cebreros naar Ávila heeft de Provinciale Raad van Ávila deze route ook wel aangeduid als de Teresiaanse route: “Route van wegen en herbergen”.

SAN BARTOLOME DE PINARES

Het had een huis van de inquisitie, op de bovendorpel waarvan een bloem en een sint-jakobsschelp waren uitgehouwen. De kerk is in de Herreriaanse stijl, het heeft twee steunberen die de deur flankeren, bekroond met pinakels. Op de Plaza del Ayuntamiento staat het standbeeld van Cascorro, een lokale held. Tijdens de Heilige Week zijn het zoete broodje en de bodiga typische gerechten.

Op 16 januari wordt een festival gevierd dat bekend staat als de "luminaries", wat niets meer is dan enorme vreugdevuren. De stadsmensen dekken hun paarden uit en de ruiters springen over de vreugdevuren die door de stad verspreid liggen. Net als op andere plaatsen in Spanje zijn ze opgedragen aan San Antonio Abad, patroonheilige van dieren.

Neem vanaf San Bartolomé de Pinares de Calle Mayor, de Calle de La Paloma en de Calle del Barco, waar een grote fontein staat. We gaan verder omhoog (rechtdoor, een grote granietmassa) en het pad splitst zich in tweeën, een verharde en een onverharde weg; het draait naar links langs het onverharde pad, dat Camino de la Nava wordt genoemd. U passeert het voetbalveld, naar links; aan de rechterkant is er een fontein met een trog. Nog 1,6 kilometer te gaan; rechts liggen enkele granieten stenen die een heuvel vormen. 100 meter verder is er een poort of hek die gesloten moet blijven, we dalen een pad af met restanten die een weg lijken, we steken de Arroyo del Roble over (rechtdoor, de hoogspanningstorens en de weg naar Santa Cruz de Pinares), slaat u rechtsaf en 100 meter verderop ligt El Herradón. Totaal, 3,9 kilometer.

EL HERRADÓN DE PINARES

Het wordt doorkruist door de Gaznata-stroom, die ontspringt bij de Cuadrón-bron en uitmondt in de Alberche ter hoogte van het Burguillo-stuwmeer. Op het plein staat een 15e-eeuwse fontein en een middeleeuwse brug, gerestaureerd na een grote overstroming. De kerk is uitgeroepen tot historisch monument en is een authentiek juweel in gotisch-elizabethaanse stijl, met een prachtig cassetteplafond en een kostbaar altaarstuk. Het is gewijd aan Santa María la Mayor. Het stadhuis is uit de 18e eeuw, gebouwd tijdens het bewind van Carlos III.

Je verlaat El Herradón langs de Calle Mayor, nadat je de middeleeuwse brug over de Arroyo Gaznata bent overgestoken. Via verharde weg bereikt u de Hermitage, ongeveer 800 meter. Iets verderop, links van ons, gaat een pad omhoog, dat we volgen, en het pad wordt begaanbaar, heel goed aangegeven met gele pijlen. Deze weg wordt op een gegeven moment breder, omdat het allemaal een veevallei is, erg modderig vanwege de Cañada los Carriles-stroom, bij het naderen van de AV-503-weg, die naar beneden wordt gepasseerd en de stroom volgt. Als we naar de andere kant gaan, gaan we een kleine dijk op die verder gaat met een pad dat, tussen het vee dat onverschillig kijkt, ons naar de top van Puerto del Boquerón brengt, 1316 meter. Zo bespaar je 2 lange kilometers.

Fietsers wordt geadviseerd om de weg te nemen (een lange klim naar de Boquerón-pas).

We steken de weg over en gaan naar binnen, waarbij we de poort die we goed gesloten hebben gevonden achter ons laten. We gaan rechtdoor naar een hoogspanningspaal en volgen de sporen die een aanvankelijk onmerkbaar pad markeren dat onze stappen leidt. Het pad is zeer goed bewegwijzerd met gele pijlen die meestal al van ver te zien zijn, dus verdwalen is uitgesloten. De poorten die op ons pad verschijnen, moeten worden geopend en moeten gesloten blijven zoals we ze hebben aangetroffen: dit zijn geen privéboerderijen, maar openbare ruimtes die een zekere controle over het vee vereisen. Zonder de pijlen te verliezen en op het kruispunt te letten, met de beek eerst naar rechts en dan naar links, kom je op een punt waar je een tunnel in moet die onder de weg CL-505 door gaat, om af te sluiten naar

AVILA TORNADIZOS

Tot nu toe zijn er ongeveer 2 uur wandelen, dat is ongeveer 8 kilometer. We doorkruisen de stad en gaan langs de begraafplaats op zoek naar de Caserío de Fresnillo.

Neem een ​​pad naar links en steek de beek Cañada de los Baldíos over. Na 2 kilometer steek je de Arroyo Sequillo over via een Romeinse brug. Van hier naar Ávila zijn er 1,2 kilometer.

AVILA

U komt binnen via de Avenida de la Juventud, gaat door de Jesús del Gran Poder-straat en voor het Provinciaal Ziekenhuis, steekt de Nuestra Señora de Sonsoles-straat, Cebreros, Plaza de las Losillas over en komt aan bij de kerk van Santiago, met een groot aantal Jacobijnse symbolen. Ga verder langs Francisco Gallego, Bajada del Peregrino en San Segundo.

Ávila is de oude Avela van de Romeinen. Het was de residentie van verschillende Castiliaanse koningen en de zetel van verschillende rechtbanken. Tegenwoordig is het de best bewaarde middeleeuwse ommuurde stad ter wereld. De muren werden gebouwd in het jaar 1090 in opdracht van Raymond van Bourgondië, ze zijn Romaans van stijl en hebben een geschatte afstand van twee en een halve kilometer. Het heeft acht poorten, waarvan de meest monumentale die van San Vicente en het Alcázar zijn. Het behoort tot de regio Ávila.

Het is de moeite waard om de stad en haar meest representatieve monumenten te bezoeken: de kerk van Santiago in de zuidelijke buitenwijk, de kathedraal waarmee in de 12e eeuw werd begonnen, de basiliek van San Vicente, de kerk van San Pedro, het klooster van San Antonio dat werd gesticht door Don Rodrigo del Águila (een ridder in het habijt van Santiago), de kapel van Mosén Rubí de Bracamonte, de hermitage van San Martín. enz., en natuurlijk het huis van Santa Teresa!

Avila had tien ziekenhuizen.

2023-07-27 13_29_47-Window.png

Johan De Roos

Gedreven door het avontuur van de Camino, deel ik met veel plezier m'n belevenissen.

Join My Mailing List

Na de Camino neem ik contact op