• Johan De Roos

Planning Camino 2 : Vallada - La Font de La Figuera (21,9 km)

Bijgewerkt op: 27 mei

Dit is de beschrijving van een uitgestippelde route. De feitelijke door mezelf bewandelde route kan je terugvinden in de blog.

We beginnen aan de tweede etappe, die ons ertoe brengt de Valenciaanse Gemeenschap te verlaten en de stad Vallada te verlaten langs een comfortabel pad, dat begint bij de Mig-straat en grenst aan de rivier de Canyoles. We hebben 6 unieke kilometers voor ons, waarvan we moeten genieten, want we zullen ze doen omringd door een grote verscheidenheid aan bomen en struiken die de lucht parfumeren met de geur van munt.

We rusten uit in Moixent en genieten van het historische verleden, belichaamd in prachtige gebouwen en interessante archeologische vindplaatsen. Vanaf Moixent, en gedurende 4 km, lopen we stijgend (200 meter). Gedurende de volgende 11 km, tot aan Casa Soler, is de weg comfortabel en met een landschap van wijngaarden en amandelbomen. Vanaf dit punt is het laatste stuk een steile afdaling die ons naar het stadje La Font de La Figuera zal leiden, het einde van onze vierde etappe.

1. Vallada - Moixent - 6.5 km

Van Vallada tot Moixent is het landschap een balsem voor lichaam en geest. Omringd door een grote verscheidenheid aan bomen en struiken, gaan we, nadat we de rivier zijn doorwaad, een helling op die ons naar een landweg leidt, die op slechts 1 km van Moixent ligt, een stad die we binnenkomen via de Calle Mayor en de voorstad Calle.

De route is gemarkeerd met sint-jakobsschelpkeramiek. Vervolg over de Els Molinets-laan, de Virgen de Gracia-straat en de Plaza Mayor. Sla linksaf de Calle San Vicente in, voorheen Calle del Hospital of Calle Empedrat genaamd, waar het ziekenhuis van de Orde van Montesa was gevestigd, en rijd door tot de Ermita del Divino Juez, waar later het ziekenhuis was gevestigd. Daal Santa Cruz af naar de Plaza de la Iglesia. De parochiekerk is gewijd aan San Bartolomé (17e eeuw): een beeld van Santiago kijkt u aan vanaf een zuil in het schip. Verderop, aan de Calle del Santísimo Cristo, bevindt zich het Museum van de Prehistorie, gevestigd in een oud herenhuis uit 1789, dat u terug in de tijd brengt. Vervolg over de Santa Rosa-straat en de Mig-straat.

De festiviteiten zijn gewijd aan Santo Cristo en San Bartolomé met interessante typische dansen uit het folkloristische verleden.

U verlaat deze stad langs de Camino Real, de huidige Calle del Mig en Calle Santa Teresa, waar een ander middeleeuws kruis u vaarwel zegt, de "Cruz del Portal de Moixent of del Capitán".

Volg de weg naar de Manzanares-molen, steek de rivier over en neem een ​​goed pad langs de oevers van de Canyoles-rivier. De 6 km naar Moixent lopen tussen oleanders, populieren, dennen, sarsaparilla en munt. Het pad gaat een helling op na het doorwaden van de rivier (het gaat over een verhard gebied). U komt uit op de lokale weg op 1 km van Moixent en komt binnen via Calle Arrabal en Calle Mayor.

MOIXENT

De route is gemarkeerd met sint-jakobsschelpkeramiek. Moixent ligt aan de voet van de Serra Grossa, in de vallei van de rivier de Canyoles, die een communicatieroute vormt tussen het plateau en de Valenciaanse kust. Het is altijd een halte geweest voor postkoetsen en wandelaars.

De kerk, gewijd aan San Pedro Apóstol, stamt uit de 19e eeuw, in Italiaanse neogotische stijl, op de oorspronkelijke fabriek uit de 14e eeuw. Aan de kant van de brief valt een levensgrote afbeelding van Santiago op.

Vader Fray Cristóbal Moreno del Camino, een illustere figuur van de Franciscaanse orde geboren in 1520, bouwde twee kloosters, een gewijd aan San Cristóbal en de andere aan San Antonio; in 1587 bracht hij uit Rome een grote verzameling relikwieën van martelaren uit de eerste jaren van de geschiedenis van de kerk, en een relikwie van de Lignun Crucis.

Moixent heeft een middeleeuws kasteel en zeer belangrijke Iberische vindplaatsen zoals de Bastida de les Alcusses, waar een Iberisch bronzen beeldje werd gevonden dat bekend staat als "de Moixent-krijger".

2. Moixent - La Font de La Figuera - 15.4 km

We verlaten Moixent en onderweg komen we het plaatsje Mogente tegen. We gingen het binnen zonder te stoppen met zoeken naar de uitgang via de straat "La Cadena". We dalen af ​​naar de Romeinse brug en gaan verder naar de Plaza de la Hispanidad (monoliet van de Vía Augusta). Vanaf hier draait ons pad naar links om bij «Avda. van Les Alcuses». Eenmaal in de rivier vinden we een splitsing in de wegen, we kiezen een regionale weg die ons naar La Font de La Figuera leidt. Deze bevolking heeft belangrijke monumenten, die we niet mogen blijven bewonderen.

U verlaat Moixent via de straat La Cadena, daalt af naar de Romeinse brug en de fontein met het wapen van koning En Jaume, gaat verder naar de Plaza de la Hispanidad waar het informatiebord van de Via Augusta is, en voor het museum en het Cultuurhuis. Het pad draait naar links de avenue de Les Alcusses op. Vervolg over de verharde weg die naar La Font de la Figuera gaat en tel hier de 0 km van deze etappe.

1,2 km naar rechts is een fabriek en verderop een bruggetje en nog een fabriek. We volgen het pad dat rechts uitkomt, met een wegwijzer. Na ongeveer 500 meter verlaat u de verharde weg die naar het wijnhuis leidt; Je steekt de rivierbedding over en neemt de onverharde weg die tussen pijnbomen omhoog gaat. We komen uit op de weg die we beneden hadden gelaten en na ongeveer 200 meter draait het pad naar rechts. Hier is een STOP-bord en een klein huisje waar een lichte klim begint. Na 3,6 km kruist u een pad, verlaat het huis aan de rechterkant en gaat rechtdoor. Even verderop is er weer een pad naar rechts, dat is links omdat het alleen maar naar de rivier leidt. Kort daarna verschijnt aan de rechterkant het huis "El Ciprer". Nog 1 km en u komt op een verharde weg, sla rechtsaf langs het huis en vervolg over de onverharde weg in westelijke richting.

U komt op een kruispunt: aan de linkerkant die afdaalt naar de weg en naar de herberg Les Alcusses, er is een groot huis met een kapel inbegrepen, "Casa Rabosa". Aan de rechterkant is er een pad dat naar Altet de Garrido gaat. Ons pad gaat rechtdoor, richting Monserrat, op de achtergrond en rechts zie je een landelijk huis. De ingang van het huis is op km 7. Ga altijd rechtdoor, richting het westen, hoewel het pad soms kronkelt en de oriëntatie een beetje verandert. Aan de linkerkant zie je het massief van de Iberische nederzetting Les Alcusses en uitbreidingen van wijngaarden; rechts amandelbomen.

Op 8,4 km is er een boerderij met twee putten die een kapvormige hoed hebben. Sla linksaf, een stukje naar beneden. Op 100 meter. er is een pad naar rechts dat wordt genegeerd, met een bord waarop Casa Oraá staat: het pad gaat rechtdoor verder richting het zuiden. Sla na 9,3 km rechtsaf en verlaat het pad dat naar links uitkomt. Op 9,9 km staat een huis met 3 grote pijnbomen, "Casa Pancheta". Volg een pad naar links dat naar het huis van de dokter gaat en voordat je het bereikt, draait het naar rechts; daal ongeveer 100 m af. en ga verder naar links. Als je naar rechts kijkt, zie je het beroemde Oraá-huis op de heuvel.

Op 11 km is een bruggetje begroeid en we gaan tot dicht bij de oever. Op 12,6 km vind je Casa Soler, je passeert er ook langs. Na 13,3 km kom je uit op een breder pad, en rechts zie je een bord dat harder dan 20 verbiedt en een ander inhaalverbod. U steekt een brug over de hogesnelheidstrein over en slaat linksaf (weer in zuidelijke richting) een verharde weg op. Het laatste stuk is een steile afdaling en eindigt op een onverharde weg: tegenover ligt La Font de la Figuera; ga verder op deze weg. Op 500 meter. u steekt de Rambla de Flasino en de Cañada Real Murciana over, het pad buigt naar links: het grote viaduct waar de hogesnelheidstrein naartoe gaat bevindt zich aan de linkerkant, parallel aan onze trappen. Na 15,7 km kom je uit op de weg die van Moixent komt,

LA FONT DE LA FIGUERA

De route is gemarkeerd met sint-jakobsschelpkeramiek. Steek de weg over via een goed aangegeven onderdoorgang en kom uit op de straat Arxidiaca Ros. Het pad gaat verder langs de Ontinyent-straat die eindigt bij de Plaza Mayor en gaat verder langs de Portal de Valencia-straat en daalt af naar de oude wasserette.

La Font de la Figuera is de laatste stad in de provincie Valencia die ons pad kruist, voordat we het land van Albacete binnengaan. Het dankt zijn naam aan een fontein die aan de voet van een gigantische vijgenboom stond, op de plek die nu wordt bewoond door het publiek, genaamd Pozanco.

U moet een bezoek brengen aan de parochiekerk van de geboorte van de Maagd uit de 16e eeuw, met een altaarstuk van Juan de Juanes (een schilder geboren in deze stad). De Hermitage van San Sebastián (16e eeuw) ligt in de buurt van de Portal de Valencia en het sportcentrum, aan de oude Almansa-weg. Het monument voor Juan de Juanes, pseudoniem van de schilder Vicente Juan Masip, bevindt zich op de Plaza Mayor. In de 14e eeuw beschikte deze bevolking al over een hospitaal voor pelgrims, arme voorbijgangers en zieken, onder de hoede van de Jurados de la Villa. Als u tijd over heeft, wachten het Stedelijk Museum en het Stedelijk Etnologisch Museum op u: La Font heeft een geweldige wijnproductie. In deze regio ligt een netwerk van Romeinse wegen, de Via Augusta en Iberische overblijfselen.

De patroonheilige van La Font de la Figuera is de Christus van de bedroefden, wiens festival wordt gevierd op 6 augustus. In september worden de festiviteiten gevierd voor de patroonheilige, de Virgen del Rosario. We moeten ook de festiviteiten van de Moren en Christenen benadrukken, ter ere van Santa Bárbara.

2023-07-27 13_29_47-Window.png

Johan De Roos

Gedreven door het avontuur van de Camino, deel ik met veel plezier m'n belevenissen.

Join My Mailing List

Na de Camino neem ik contact op