• Johan De Roos

Planning Camino 3 : La Font de La Figuera - Almasa (24.8 km)

Bijgewerkt op: 27 mei

Dit is de beschrijving van een uitgestippelde route. De feitelijke door mezelf bewandelde route kan je terugvinden in de blog.

Deze derde etappe dwingt ons het Levantijnse land te verlaten en markeert het begin van onze reis door het land van La Mancha. Het is de Autonome Gemeenschap. Tijdens onze wandeling gaan we door uitgestrekte velden met granen, olijfbomen en wijngaarden. Hierdoor krijgt de route een bijzondere schoonheid door het contrast van kleuren (groen, roodachtig, geel...). Deze prachtige vlaktes herinneren ons onvermijdelijk aan de bijzondere pelgrimstocht van Don Quichot en zijn trouwe schildknaap, Sancho Panza.

Dit gedeelte zal voor ons comfortabel zijn vanwege de visuele nieuwigheid vanwege de verandering in het landschap en omdat vanaf dit moment de weg zal "afvlakken" totdat we Santiago bereiken.

La Font de La Figuera - Almansa - 24.8 km

We verlaten La Font de La Figuera zoals de oude pelgrims zouden doen: langs een oude wasplaats, nog steeds "actief". We moeten een niet erg steile helling op, bekend als "Travesía del Barranc", die ons naar de "Camino Estación de Abajo" brengt, na een paar meter steken we een brug over de trein over en gaan naar links. Een halve km verder vinden we twee omleidingen. Wij, altijd voorop. Als we een lichttransformator vinden, zien we ook een splitsing in de paden: we kiezen het pad naar rechts. Vanaf hier zullen we verschillende boerderijen vinden. We moeten naar hun namen kijken, die de sporen bevatten van de oude Romeinse weg: "Torre Chica" en "Torre Grande". Het pad grenst eraan, om linksaf te slaan, naar Los Crespos. We volgen dit pad naar “Casas de Campillo”. Vanaf hier steken we de verhoogde brug over de snelweg over richting Alicante; al aan de overkant gaan we rechtdoor. We komen op een kruispunt waar we omringd zijn door industriële pakhuizen. We komen uit op de weg, gaan ongeveer 200 meter rechtdoor, slaan rechtsaf, steken de weg over en vervolgen hetzelfde pad tot we de "Camino de la Columna" bereiken. We passeren de zuiveringsinstallatie en rijden Almansa binnen langs de hoofdweg. Na ongeveer 50 meter te hebben gelopen, slaan we linksaf en bevinden ons in het stedelijk gebied van de stad, aan de Avda de Carlos III. We steken de weg over en volgen hetzelfde pad tot we de "Camino de la Columna" bereiken. We passeren de zuiveringsinstallatie en rijden Almansa binnen langs de hoofdweg. Na ongeveer 50 meter te hebben gelopen, slaan we linksaf en bevinden ons in het stedelijk gebied van de stad, aan de Avda de Carlos III. We steken de weg over en volgen hetzelfde pad tot we de "Camino de la Columna" bereiken. We passeren de zuiveringsinstallatie en rijden Almansa binnen langs de hoofdweg. Na ongeveer 50 meter te hebben gelopen, slaan we linksaf en bevinden ons in het stedelijk gebied van de stad, aan de Avda de Carlos III.

De uitgang van Font de la Figuera is naast de oude wasplaats. We gaan een kleine heuvel op genaamd Travesía del Barranc die aansluit op het Estación de Abajo-pad. Op ongeveer 800 meter. sla rechtsaf over een bruggetje over de nieuwe vierbaansweg en neem het pad naar links, blijf dit geplaveide pad volgen zonder het te verlaten, altijd rechtdoor. Ter hoogte van de transformator is er een splitsing en we vervolgen het pad naar rechts dat langs de hellingen van Capurutxo loopt. Vervolg over asfalt tot aan de Finca de los Juncarejos tot hier 5,6 km, het pad buigt naar links en passeert de huizen. Het gaat rechtdoor. Aan de linkerkant staat de berg Cabrera; verder en hoger, El Rocín. Het pad gaat rechtdoor verder. Na 8,3 km bereikt u het Casa del Mojón Blanco (800 m boven zeeniveau). Daar draait het pad naar rechts. Het pad loopt rechtdoor en evenwijdig aan het spoor, dat we later oversteken. Na 12,6 km kom je bij Torre Chica en aan de rechterkant zie je Torre Grande. Aangenomen wordt dat deze twee plaatsnamen ooit de Ad Turres van de Via Augusta waren (volgens het Antonino-reisplan); Tegenwoordig zijn het boerderijen.

Het pad, een witte lijn tussen nauwelijks verbouwde granen, grenst aan beide boerderijen en draait dan naar links om na 14,8 km de route te tekenen naar de volgende groep huizen genaamd Los Crespos.Vervolg dit pad rond de Cerro Prisoners naar Casas de Campillo . Wanneer u bij de huizen komt, neemt u een pad naar links dat goed is aangegeven, vervolgt u ongeveer 100 m op de oude vierbaansweg en steekt u de verhoogde brug over, slaat u rechtsaf en volgt u het pad rechtdoor. We gaan een steile heuvel op en vanaf hier hebben we een panoramisch uitzicht over Almansa en Mugrón. Tot hier is het 18,8 km Bij de volgende splitsing gaat u linksaf, langs enkele industriële pakhuizen; het pad gaat ongeveer 200 meter rechtdoor. en sla rechtsaf, steek de weg over en volg dit pad ongeveer 600 meter. totdat het eindigt op het pad van de Kolom. Het kasteel van Almansa komt dichterbij, u passeert de waterzuiveringsinstallatie, als u bij de weg komt slaat u linksaf, u loopt er ongeveer 20 meter langs. en het wordt overgestoken en komt de Plaza de Santa María binnen via de Galileo-straat. De etappe zit erop, het is 27,6 km geweest.

Almansa

Almansa behoort tot de Almansa Corridor-regio.

De naam komt van het Arabische Al-Manzah, wat "de uitkijkpost" betekent. Het was de grens tussen de koninkrijken Valencia en Murcia, daarom is de geschiedenis verbonden met de namen Alfonso X en Jaime I. U kunt een bezoek brengen aan: het Arabische kasteel met een gemetselde toren, herbouwd in de 15e eeuw; het klooster van de Augustijnen, met een prachtige façade en traliewerk, 17e-eeuwse barok; het klooster van San Francisco, met plinten uit Valenciaanse tegels uit de 17e eeuw; de kerk van Santiago, geannexeerd aan het klooster van de paters Franciscanen, met een kapel gewijd aan Santiago, gepromoot door de Broederschap van de Apostelen van deze stad; het Casa de los Cirat, in renaissancestijl (16e eeuw) met een spectaculaire façade, waar het stadhuis zich bevindt, en op hetzelfde plein de kerk van de Assumptie, in gotische stijl.

Almansa had een hospitaal voor zieken, armen en pelgrims.

2023-07-27 13_29_47-Window.png

Johan De Roos

Gedreven door het avontuur van de Camino, deel ik met veel plezier m'n belevenissen.

Join My Mailing List

Na de Camino neem ik contact op