• Johan De Roos

Planning Camino 42 : Santiago de Compostela - Negreira (21.2 km)

Dit is de beschrijving van een uitgestippelde route. De feitelijke door mezelf bewandelde route kan je terugvinden in de blog.

Verlaat Santiago de Compostela vanaf het spectaculaire en unieke Plaza do Obradoiro en neem de straat die het Hospital de los RR vormt. CC en het Rajoi-paleis. Deze weg gaat verder langs de Avenida das Hortas, Poza de Bar en Rúa de San Lorenzo de Trasouto, een oud Franciscaans klooster van middeleeuwse oorsprong. De Camino daalt verder naar de diepten van de vallei waar de rivier de Sar doorheen stroomt, die wordt doorkruist door een kleine en primitieve brug.

Door een labyrint van wegen, deels onverhard en deels gecementeerd, stijgt het door kleine bevolkingscentra, totdat het Alto do Vento bereikt, vanwaar het een afdaling naar Aguapesada begint.

Nadat we deze stad zijn doorkruist, moeten we een nieuwe en sterke klim ondernemen om de berg voor ons over te steken en weer af te dalen op zoek naar een ongelooflijk mooie plek zoals Pontemazeira, waar de pelgrim de rivier de Mazeira oversteekt via een middeleeuwse brug. We volgen een tijdje de loop van het water en komen uit op de hoofdweg Negreira, die we rechtsaf slaan in de richting van dit belangrijke centrum dat op ongeveer 45 minuten afstand ligt, maar daarvoor passeren we de stad Barca .

1. Santiago de Compostela - Ponte Sarela - 1,5 km

Dit stuk, dat, omdat het het eerste is, begint bij Plaza do Obradoiro, loopt allemaal langs een stedelijk circuit en daalt altijd af door de straten van Hortas, Campo Das Hortas, Poza da Bar en San Lorenzo. Aan het einde van deze laatste brengt een steile gecementeerde afdaling ons naar de bedding van de rivier de Sar in Ponte Sarela.

2. Ponte Sarela - Moas - 2,0 km

Nadat we de eenvoudige Ponte Sarela-pas zijn gepasseerd, slaan we linksaf om een ​​tijdje, nu stijgend, een smal pad te nemen dat ons naar Serela de Baixo leidt, vanwaar we voor de laatste keer de torens van de kathedraal kunnen zien. We gaan nu verder bergafwaarts, we gaan rechts door een burredal, dat verder gaat door een eucalyptusbos, dat uitkomt in Moas. Het gebied is een wirwar van paden, maar ze zijn goed bewegwijzerd.

3. Moas - Carballal - 1,2 km

Hetzelfde spoor scheidt deze twee plaatsen. Via onverharde wegen en gecementeerde paden zullen we de Fontecova-stroom oversteken en door een verstedelijkt gebied met chalets komen we aan bij Carballal.

4. Carballal - Lombao - 7,0 km

Ons uitzicht strekt zich uit door de vallei van Roxos, het kruispunt loopt door dit gebied maar het pad is goed aangegeven.

Door de huizen van Quintans dalen we af naar de Roxos-rivier, vanwaar we een klim beginnen door een verstedelijkt gebied naar de plaats die bekend staat als Alto do Vento, vanwaar het pad begint af te dalen naar Augapesada, een stad die al te zien is in de achtergrond. In dit stuk vinden we de dorpen Ventosa en Lombao.

5. Lombao - Augagesada - km

6. Augapesada - Transmonte - 3,3 km

Deze route is de zwaarste van deze etappe. Het is amper drie kilometer, maar eerst moet je een steile klim naar de Alto Do Mar de Ovellas en even verderop vinden we de bron van Santa María Trasmonte. We gaan verder over het asfalt in een zachte afdaling naar de stad Trasmonte, maar voordat we door het dorp Susavila de Carballo gaan.

7. Transmonte - Ponte Maceira - 2,2 km

Een zachte afdaling, grotendeels langs de weg, brengt ons dichter bij de prachtige plek Ponte Maceira. Plaats die goed rust verdient en creëer het uitzicht op deze prachtige plek, die geen afval heeft.

8. Ponte Maceira - Negreira - 4,0 km

Nadat u de brug bent overgestoken, slaat u linksaf een weg in die parallel loopt aan de rivierbedding en volgt u deze tot u bij het kruispunt komt met de hoofdweg die Santiago met Negreira verbindt. Sla rechtsaf en ga verder naar de stad Barca, waar we linksaf slaan net voor een bewegwijzering aan de rechterkant. Een licht stijgend verhard pad leidt ons naar het doel van deze dag: Negreira.

Old?

2023-07-27 13_29_47-Window.png

Johan De Roos

Gedreven door het avontuur van de Camino, deel ik met veel plezier m'n belevenissen.

Join My Mailing List

Na de Camino neem ik contact op