• Johan De Roos

Planning Camino 43 : Negreira - Olveiroa (33.20 km)

Dit is de beschrijving van een uitgestippelde route. De feitelijke door mezelf bewandelde route kan je terugvinden in de blog.

Een kleine brug over de Barcala-rivier plaatst de pelgrim bij de uitgang van Negreira. De etappe begint door de heuvel op te gaan waar de kerk van San Xulian de Negreira zich bevindt, de pelgrimsherberg bevindt zich aan onze linkerkant en onmiddellijk, via een pad naar links, zullen we de heuvel overwinnen om zeer binnenkort Zas te bereiken.

De route valt op verschillende punten samen met de oude koninklijke weg naar Fisterra en de route loopt door hooglandgebieden waardoor het uitzicht verder reikt.

Na Zas te hebben overwonnen en zonder grote oneffenheden te moeten trotseren, passeert het, naast vele andere kleine dorpen, A Pena, Vilaserio en Maroñas. Vanaf dit laatste punt en altijd op het asfalt, zullen we al snel een stijging van het terrein moeten trotseren en dan moeten we afdalen richting Corzón, Ponte Olveira en Olveiroa, in wiens laatste plaats we het einde van deze etappe hebben gevonden.

1. Negreira - Zas - 3,2 km

Een kleine brug over de Barcala-rivier is de referentie om de afslag Negreira te nemen, die een zachte klim tegemoet gaat in de richting van de pelgrimsherberg, die zich 50 meter verder bevindt dan waar de Camino afwijkt. Als we deze omweg nemen, komen we al snel langs de kerk van San Xulian en door de steegjes van een kleine groep landelijke gebouwen. Nadat we dit stadje zijn gepasseerd, gaan we verder een pad naar links op dat door het bos loopt en eindigt in de stad Zas.

2. Zas - A Pena - 5,2 km

De pijlen leiden ons door de steegjes van het dorp Zas. We nemen de afslag langs een pad dat verder gaat over een lang onverhard pad met mooie uitzichten, dat ons rechtstreeks naar het volgende stadje leidt: Rapote. Via een zeer aangename, vlotte weg bereiken we A Pena en Piaxe. De weg is altijd aan onze linkerhand.

3. A Pena - Vilaserío - 4,5 km

Van A Pena – Piaxe beginnen we een kleine klim, om richting Portocamiño en Cornovo te gaan, die naast elkaar liggen, eens we de laatste gepasseerd zijn slaan we rechtsaf en voor delen van dezelfde weg, na een uurtje aangenaam lopend zonder rekening te houden met ongelukken of grote complicaties, zullen we Vilaserio bereiken.

4. Vilaserío - Maroñas - 6,9 km

De pelgrim bevindt zich midden in de hooglanden. De wegen zijn recht en redelijk vlak. We staan ​​voor het langste stuk, maar de borden, zeer goed geplaatst, leiden ons eerst over asfalt en later over muilezelpaden naar Maroñas.

5. Maroñas - Corzon - 9,1 km

De ruimte die Maroñas scheidt van Olveiroa loopt geheel over asfalt, het is een rustige weg met nauwelijks verkeer, maar vooral in bochten moet je oppassen voor verkeer. Kort nadat we een bar aan de rechterkant zijn gepasseerd, verlaten we de hoofdweg om een ​​omweg naar rechts te maken.

De nieuwe weg voert ons door een opeenvolging van kleine dorpjes, zoals Sta Mariña, Bon Xesús, Vilar do Castro, Lago en Abeleiroas. Zachtjes stijgend om de uitlopers van Monte Aro te overwinnen, vanwaar je een uniek en weids landschap kunt zien. Op dit punt begint de afdaling richting het dorp Corzón, dat al relatief dichtbij is.

GEBRUIK:

Voor het bereiken van de stad Corzón ligt Abeleiroas, 2 km van Abeleiroas ligt A Picota (www.mazaricos.net), de administratieve en economische hoofdstad van het gemeentehuis van Mazaricos. De stad heeft verschillende banken, 2 apotheken, een gezondheidscentrum, busstation, taxistandplaats (tel. 981852249), een breed scala aan restaurants en een klein 2* Hotel Casa Jurjo (www.casajurjo.com) en een gratis gemeentelijk zwembad voor pelgrims.

WIJ INFORMEREN ook dat om terug te keren naar het pad van A Picota het niet nodig is om terug te keren naar Abeleiroas, aangezien Ponteolveira slechts 2 km verderop ligt, dus we zouden nauwelijks uitstellen.

6. Corzon - Olveiroa - 4,3 km

Amper een kilometer is de afstand die ons scheidt van Ponte Olveira, waar we de wateren van de Xallas-rivier zullen oversteken kort voordat we Mallón bereiken, en nog eens twee kilometer langs de weg, onze bestemming: Olveiroa.

Old?

2023-07-27 13_29_47-Window.png

Johan De Roos

Gedreven door het avontuur van de Camino, deel ik met veel plezier m'n belevenissen.

Join My Mailing List

Na de Camino neem ik contact op