• Johan De Roos

Planning Camino 44 : Olveiroa - Fisterra (33,1 Km)

Dit is de beschrijving van een uitgestippelde route. De feitelijke door mezelf bewandelde route kan je terugvinden in de blog.

de laatste etappe of de voorlaatste of voorlaatste, alles zal afhangen van het feit of de pelgrim besluit om in Corcubión te blijven, wat misschien wel de moeite waard is; Beëindig je avontuur in Finisterre of breid het uit langs de hele kust tot aan Muxia. De waarheid is dat deze hele etappe en die naar Muxia echt prachtig is, aangezien de route grotendeels langs de Costa da Morte loopt.

We kunnen u verzekeren dat de reis van Olveiroa naar Finisterre een onvergetelijke smaak zal achterlaten voor de pelgrim. Het eerste deel is in de richting van Hospital, het is zelfs iets onherbergzaams en dors, bovendien is het zicht op de rokende schoorstenen van de mineraalfabriek die zich in de top van Hospital bevindt, enigszins rauw; Het tweede stuk, dat al afdaalt richting het stadje Cee, is echter aangenamer, en de rest van de etappe is bijzonder aantrekkelijk, met de zee binnen handbereik op zoek naar het "Einde van de Wereld".

De steden Cee, Corcubión, Sardiñeiro en Finisterre zelf zijn van onschatbare waarde vanwege de charme van de kust, de uitzichten, de architectuur en de unieke schoonheid.

Als de aankomst samenvalt met een heldere dag, is ons vaste advies dat de pelgrim geniet van de zonsondergang in de ruige wateren van de Atlantische Oceaan, het is echt een ongelooflijk en indrukwekkend schouwspel. Het verbaast ons niet dat de Romeinen al bewonderd werden door zo'n buitengewoon visioen.

HOOFDROUTE

1. Olveiroa - Logoso - 2,8 km

Ter hoogte van een wasplaats ligt Olveiroa verlaten. Via een gang stijgen we naar een hoogspanningspaal. We blijven stijgen langs een pad richting Monte do Sino. We slaan rechtsaf een bospad op. Al snel komen we aan in Logoso, een klein dorpje dat we bereiken na het oversteken van de Valderripas-brug en dat een kilometer voor Hospital ligt.

2. Logo's - Ziekenhuis - 1,0 km

Na Logoso te zijn gepasseerd, een dorpje dat voorzien is van een heerlijk hostel en het A Pedra restaurant, kwamen we al snel aan bij Hospital.

3. Ziekenhuis - Cee - 14,4 km

Als je de oude weg volgt, kom je bij een rotonde waar de pelgrim moet beslissen of hij de Camino de Finisterre door Cee en Corcubión wil volgen, of naar Muxia.

Als we op asfalt stappen, bevinden we ons voor de metaalcarbidefabriek (Ferroatlántica), waar een deel van de oude weg begint, die doorloopt tot aan het kruispunt Morco do Couto. Maar vanaf dit punt verliezen we het oude spoor en zijn we gedwongen de pijlen te volgen via een reeks wandelpaden en concentratiepaden, die ons leiden naar een onbevolkt gebied genaamd da Fonte Santa, waar de Santuario das Neves zich bevindt.

We gaan verder door het Pedras Loiras-gebergte, van waaruit de wateren van de Atlantische Oceaan al te zien zijn, en zo komen we aan bij de hermitage van San Pedro Mártir, met prachtig uitzicht op Kaap Finisterre. Na een snelle en uitgesproken afdaling komen we aan bij Camiños Cháns. Op dit punt nemen we de C-550, die verder gaat in een straat die ons naar het centrum van Cee brengt.

4. Cee - Corcubion - 1,6 km

Nauwelijks twee kilometer scheiden Cee van Corcubión, die worden afgelegd door de prachtige promenade te volgen die aan de monding grenst.

Het oude pad ging rechts omhoog naar de kapel van San Antón, met prachtige uitzichten over de monding, die nog steeds gebruikt kan worden, maar de meesten volgen de comfortabele route van de promenade.

5. Corcubión - Sardiñeiro - 4,6 km

Na het verlaten van de kerk van San Marcos, neemt u een smal pad (geplaveid en met trappen), dat tussen muren klimt en met uitzicht over de riviermonding, naar het dorp Vilar, waar het San Roque Hostel is gevestigd. Al snel leiden de bordjes ons over een onverharde weg naar Amarela. We doorkruisen het dorp en via kortere wegen overwinnen we de bochten van de AC-552. We leggen een lange kilometer af en rijden Estorde binnen. Het pad gaat langzaam bergafwaarts naar het strand van Sardiñeiro, waar je langs loopt om uiteindelijk naar de stad te gaan.

6. Sardiñeiro - Fisterra - Finisterre - 9,0 km

Fisterra wordt bereikt na een paar kilometer langs de duinformaties van het uitgestrekte en mooie strand van Longosteira. De figuur van de pelgrim te midden van een badgastenbevolking, bij mooi weer, is nog steeds een werkelijk eigenaardig beeld.

De negen kilometer die we in dit gedeelte hebben gemarkeerd, verwijzen naar de Fisterra-vuurtoren zelf. De eerste huizen van de bevolking van Finisterre bevinden zich op 6 kilometer van Sardiñeiro.

ALTERNATIEVE ROUTE

1. Olveiroa - Dumbría - 8,6 km

De route van Olveiroa naar Muxía is slechts 27 kilometer.

Bij de rotonde of de splitsing in Hospital worden de twee alternatieven aangeboden, ofwel gaan we naar Finisterre of Muxia, om naar de tweede te gaan moet je rechts de weg volgen, en na een kilometer verlaat je de weg om een stroom over de brug Vaosalgueiro. We steken het asfalt weer over en langs een onverharde weg naar rechts gaan we richting Carizas en Dumbría, die we al op de achtergrond zien.

2. Dumbría - Senande - 6,6 km

We vervolgen de weg naar een gezondheidscentrum, waar een pad naar links verschijnt om kort weer linksaf te slaan en de Fragoso-rivier en de AC 552 over te steken, vanwaar we een heel eind naar Trasufre zullen vervolgen. Vanuit dit kleine stadje dalen we af naar de rivier de Castro en langs goede wegen bereiken we Senande.

3. Senande - Os Muiños - 8,8 km

We vervolgen onze weg over een goed bewegwijzerd pad en na minder dan een kilometer rijden we het dorp Grixa binnen, van daaruit gaan we de vallei in om rechts verder te gaan over een onverharde weg die door een eucalyptusbos loopt. We gaan in een rechte lijn verder en rijden Quintans binnen. Vanaf het plein met Crucero gaan we links bergafwaarts richting een nieuwe vallei, van waaruit we een geplaveid pad opklimmen om San Martiño de Ozón te bereiken. Een nieuwe zigzaggende klim leidt ons naar Vilar de Sobrenonte en vandaar via een kleine omweg naar Merexo. Uiteindelijk rijden we over de weg Os Muiños binnen.

4. Os Muiños - Muxia - 5,1 km

We doorkruisen de stad en ook de Río Negro, we nemen de Muxia-weg om meteen af ​​te dalen naar het strand van Area Maior. Heel dicht bij een huis gaan we een geplaveid pad op naar Moraime. Opnieuw op de Muxia-route stijgen we naar de hermitage van San Roque. Nu we bergafwaarts gaan, kunnen we Muxia zien, een stad die we eerst zullen bereiken langs het strand van Espiñeirido en A Cruz, om uiteindelijk de stad binnen te gaan langs de promenade.

Old?

2023-07-27 13_29_47-Window.png

Johan De Roos

Gedreven door het avontuur van de Camino, deel ik met veel plezier m'n belevenissen.

Join My Mailing List

Na de Camino neem ik contact op