top of page
  • casablancacalp

Verslag vrijdag 14 juni 2024

Villalazán - Zamora ( 16 km)




Vandaag is het vrijdag 14 juni 20:24. In Villalazán heb ik gisteren een prachtige auberge gekregen. Er is een wasmachine, droogkast, koelkast en zelfs microgolf. Jammer genoeg is er geen enkele supermarkt om inkopen te doen. Hoe kan ik dan iets in de microgolf opwarmen??

Het is de laatste dag op de Camino de Levante. Het is beschreven als een van de eenzaamste routes als Camino. Dit kan ik inmiddels bevestigen: op de ganse tocht kwam ik slechts twee pelgrim wandelaars tegen in de auberges. Pelgrim Marleen zei en dat ik op het einde van het jaar tussen kerst en nieuwjaar de foto's van de Camino zou herbekijken en zou beslissen van volgend jaar een nieuwe Camino aan te vatten. Zij zei ook: "nu denk je er misschien anders over, maar in het najaar zal je zo redeneren".

Dit doet me denken aan mijn eerste dodentocht die ik uit wandelde. Na afloop zei ik:

" nooit meer!". De verpleegster van het rode kruis zei toen :"en morgen denk je:" volgend jaar sta ik hier terug". En zo was het ook.





Er staat vandaag een korte wandeling op het programma: ik stap tot in Zamora. De bedoeling is het eerste dorp Villaralbo te bereiken tegen 10 uur om daar een kop koffie te drinken en ontbijt te nemen. En hier probeer ik ook het verslag van gisteren te maken en door te bellen naar Anne die het op de blog zet.




Er is zeer veel tegenwind. Dit maakt het stappen lastig en vermoeiend.



In Villaralbo stap ik het gemeentehuis binnen om een stempel voor mijn Credencial te vragen. Blijkbaar zien ze hier niet veel pelgrims. Ze schrikken en feliciteren me met de afstand dat ik reeds afgelegd heb. Alsof ik de enige ben die de Camino stap.





In Spanje is koffie drinken een zeer sociaal moment en is de tijd minder belangrijk. Het gaat er daarom ook ,op zijn Spaans, luid aan toe. In een bar kan ik een lekker ontbijt nemen en het verslag inspreken, even uitrusten en terug op pad gaan richting Zamora. De weg is aangenaam en goed aangegeven, maar er blijft een sterke tegenwind staan.







De auberge in Zamora is centraal gelegen. De kamers zijn vrij klein en ik slaap in een kamer met vier stapelbedden samen met een Italiaan, een Bask met een Nederlander die reeds jaren in Zwitserland woont en nu al 7 jaar pelgrimeert.




Net in Zamora aangekomen ik krijg ik een telefoon van het rode kruis in Brugge of ik geen bloedplaatjes kan komen geven. Ik zeg hen dat ik zeker in de tweede week van juli bij hun lang zal komen. Alhoewel....mag dat wel na mijn trektocht van 7 weken door Spanje? Daar heb ik niet bij stilgestaan.




Bij het inschrijven in de Auberge staan ze ook versteld dat ik uit Valencia te voet kom en ze bekijken mijn Credencial grondig. Weinigen doen dit als eerste Camino te voet, blijkbaar.



Na het douchen en wassen van de kleren ga ik even de stad in. Zamora is een prachtige grootstad met veel kerken, muurschilderijen en is een zeer rustige stad.





De gevels boven de winkels zijn mooi, in tegenstelling tot vele grootsteden in België. Zoeken naar een supermarkt tussen alle kleine bijouterie winkeltjes is niet gemakkelijk.





Mijn verblijf:














Ik trakteer me op een heerlijke vismaaltijd en ga morgen een stukje van de Camino de la Plata stappen om daarna mijn laatste stuk op de Camino Sanabrés te wandelen.






























24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
2023-07-27 13_29_47-Window.png

Johan De Roos

Gedreven door het avontuur van de Camino, deel ik met veel plezier m'n belevenissen.

 

Join My Mailing List

Na de Camino neem ik contact op

© 2035 by Going Places. Powered and secured by Wix

bottom of page