top of page
  • casablancacalp

Verslag zaterdag 25 mei 2024

Bijgewerkt op: 27 mei

Albacete - La Roda (41,4km)










Zaterdag 25 mei 2024: vandaag is de overlijden dag van mijn schoonvader. Ik denk nog regelmatig aan hem; ook aan mijn schoonmoeder. Dagelijks na een Camino dag, bij het wassen van mijn kledij, is ze bij mij. Ze bezorgde me de nodige originele Sunlight zeep om alles een goede wasbeurt te geven.


Deze ochtend al vroeg op pad om 5:25 het hotel verlaten.








Tussen de muren van de stad Albacete is het warm! Eenmaal buiten de stad wordt het behoorlijk frisser. Dan boek je eens een hotel, en is er een feest aan de gang tot in de late uren. Ik ben om 3 uur wakker geworden door het ophalen van de vuilnis door de ophalingsdienst op een zaterdag. Om 4 uur begon een bende dronken jongens luidkeels op te zingen in de straat tot wanneer een dame het venster opende en de jongeren toeriep. Het duurde nog een tijdje maar het geluid verschoof zich naar andere straten.


Al snel loop ik over zandwegen door de vlakke velden die zich eindeloos uitstrekken. De velden worden hier goed besproeid, ook de Camino. Soms moet men door een ware waterbedding stappen. Daardoor is de weg nat en modderig, Doorstappen is niet aan de orde. Deze route is weinig of niet aangegeven. Hierdoor misloop ik kilometers en probeer een veld te kruisen via GPX.





Naast de vele graanvelden kom ik ook veel ajuin- en knoflook velden tegen.

In het dorpje La Gineta op 20 km ga ik een café con leche drinken.






Het zijn eindeloze wegen. Af en toe hoor je de autostrade op de achtergrond.





Het is middag en het zweet druipt van mijn aangezicht. Een week is verstreken en ik geniet met volle teugen, al is het niet altijd evident om een slaapplaats en rantsoen voor de daarop volgende dag te vinden.





Af en toe komt er een windstootje dat zeer veel deugd doet. Later zet de wind op en wordt het eerder een last door het vele opwaaiende stof. Op deze weg staan vele lege finca's, oude boerderijen.








Op 5 km zie ik la Ronda in de verte. Ik passeer een beek met zuiver water. Even mijn voeten verfrissen zou heerlijk zijn, maar het is niet bereikbaar.


Net voor het binnenstappen van de stad La Ronda passeer ik een gigantische boerderij met zeer veel koeien.





Ik heb dorst. Mijn meegenomen 5 liter water van vanmorgen is op.





Na vandaag bijna 42 km gestopt te hebben en gisteren 22 km, bereik ik la Ronda. Als beloning is er slaapgelegenheid in de bijgebouwen van de stieren arena. Een unieke en aangename ervaring.







De sleutelbeheerdster, Maria, is zeer vriendelijk en behulpzaam en whatsappt me een zeer adequate lijst met alle mogelijke slaapgelegenheden op de vele Camino's door. Ik ben haar heel dankbaar.













Na de nodige werkjes, zoals de was doen, een douche nemen en mijn voeten verzorgen, ga ik op zoek naar een supermarkt in de stad.

Ik loop terug op een stoet die gereed stond om te vertrekken met eerste en plechtige communicantjes vervolgd door folklore. Fiesta in Spanje altijd en overal, zeker in het weekend.




Ik ga wat eten in een bar/ restaurant en keer terug naar mijn arena om alles klaar te maken voor morgenvroeg . Die nachtrust heb ik wel verdiend.

29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
2023-07-27 13_29_47-Window.png

Johan De Roos

Gedreven door het avontuur van de Camino, deel ik met veel plezier m'n belevenissen.

 

Join My Mailing List

Na de Camino neem ik contact op

© 2035 by Going Places. Powered and secured by Wix

bottom of page